تبلیغات
القرآن الکریم - مطالب تیر 1391

القرآن الکریم

تلاوت ها ، کتب ، سرود و مطالب قرآنی

كپی از ایلاف

خداوند متعال می‌فرماید: ( إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ لصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً ﴾ {اسراء/۹} قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى‏‌نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى‏کنند مژده مى‌‏دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود.

همچنین می‌فرماید: ﴿ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَاراً ﴾ {اسراء/ ۸۲} و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏‌کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‌‏افزاید.

خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید: ﴿ إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ ﴾ {فاطر/ ۲۹} در حقیقت کسانى که کتاب خدا را مى‏‌خوانند و نماز برپا مى‏‌دارند و از آنچه بدیشان روزى داده‏‌ایم نهان و آشکارا انفاق مى‏‌کنند امید به تجارتى بسته‏‌اند که هرگز زوال نمى‏‌پذیرد.

از ابواُمامه رضی اللَّه عنه نقل شده که می‌گوید: شنیدم که رسول خدا صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم می‌فرماید: «اقْرَؤُا القُرْآنَ فإِنَّهُ یَأْتی یَوْم القیامةِ شَفِیعاً لأصْحابِهِ» (قرآن را قرائت کنید که روز قیامت چون واسطه‌ای برای یارانش خواهد آمد.) روایت مسلم.

نواس بن سمعان رضی اللَّه عنه می‌گوید: شنیدم که پیامبر خدا رسول اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم می‌فرماید: «یُؤْتى یوْمَ القِیامةِ بالْقُرْآنِ وَأَهْلِهِ الذِین کانُوا یعْمَلُونَ بِهِ فی الدُّنیَا تَقدُمهُ سورة البقَرَةِ وَآل عِمرَانَ، تحَاجَّانِ عَنْ صاحِبِهِمَا» روایت مسلم.  (روز قیامت قرآن و اهل آن از میان کسانی که بدان در دنیا عمل می‌نمودند آورده می‌شود، در پیشاپیش آن سوره‌های بقره و آل عمران خواهد بود، و از یاران خویش دفاع می‌کنند.)

عثمان بن عفان رضی اللَّه عنه: پیامبر خدا اللَّه صلى الله علیه وسلم بیان فرمودند: «خَیرکُم مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعلَّمهُ»روایت بخاری، (بهترین شما کسی است که قرآن را آموخته و بیاموزد).

عایشة رضی اللَّه عنها: رسول خدا صلّى الله عَلَیْه وسَلَّم فرموده است: «الَّذِی یَقرَأُ القُرْآنَ وَهُو ماهِرٌ بِهِ معَ السَّفَرةِ الکرَامِ البررَةِ، والذی یقرَأُ القُرْآنَ ویتَتَعْتَعُ فِیهِ وَهُو علیهِ شَاقٌّ له أجْران» متفقٌ علیه، (کسی که قرآن را می خواند در آن مهارت دارد به همراه فرشتگان گرامى و نیکو (الکرام البررة) خواهد بود، و آن که قرآن را خوانده و در آن دچار مشکل بوده و زحمت می‌کشد، دو پاداش دارد).

ابوموسى اشعری رضی اللَّه عنه: پیامبر صلّى اللهُ عَلَیْه وسلَّم فرموده است: «مثَلُ المؤمنِ الَّذِی یقْرَأُ القرآنَ مثلُ الأُتْرُجَّةِ : ریحهَا طَیِّبٌ وطَعمُهَا حلْوٌ، ومثَلُ المؤمنِ الَّذی لا یَقْرَأُ القُرْآنَ کَمثَلِ التَّمرةِ: لا رِیح لهَا وطعْمُهَا حلْوٌ ، ومثَلُ المُنَافِق الذی یَقْرَأُ القرْآنَ کَمثَلِ الرِّیحانَةِ: رِیحها طَیّبٌ وطَعْمُهَا مرُّ، ومَثَلُ المُنَافِقِ الذی لا یَقْرَأُ القرآنَ کَمَثلِ الحَنْظَلَةِ: لَیْسَ لَها رِیحٌ وَطَعمُهَا مُرٌّ» متفقٌ علیه، (مثال مؤمنی که قرآن می‌خواند همچون ترنج است که بویش خوش و طعمش شیرین است، مثال مؤمنی که قرآن نمی‌خواند چون خرماست که بویی ندارد و طعمش شیرین است، و مثال منافقی که قرآن می‌خواند چون ریحانه است: بویش نیکو و طعمش تلخ باشد و مثال منافقی که قرآن نخواند چون حنظله است: بویی ندارد و طعمش تلخ است).

عمر بن خطاب رضی اللَّه عنه: رسول خدا صلّى الله عَلَیْه وسَلَّم فرمودند: «إِنَّ اللَّه یرفَعُ بِهذَا الکتاب أَقواماً ویضَعُ بِهِ آخَرین» روایت مسلم، (همانا خداوند بواسطه‌ی این کتاب کسانی را بلند مرتبه گردانیده و دیگرانی را فرو می‌کشاند).

ابن عمر رضی اللَّه عنهما از پیامبر صلى الله علیه وسلم نقل می‌کند که فرموده‌اند: «لا حَسَدَ إلاُّ فی اثنَتَیْن: رجُلٌ آتَاهُ اللَّه القُرآنَ، فهوَ یقومُ بِهِ آناءَ اللَّیلِ وآنَاءَ النَّهَارِ، وَرجُلٌ آتَاهُ اللَّه مالا، فهُو یُنْفِقهُ آنَاءَ اللَّیْلِ وَآنَاءَ النهارِ» متفقٌ علیه، (حسد جز برای دو فرد [جایز] نیست: مردی که خداوند او را [نعمت] قرآن داده و او آن را شب و روز می‌خواند، و مردی که خداوند ثروتش داده و او شب و روز از آن می‌بخشد). « والآناءُ » : اوقات.

راء بن عازب رضی اللَّه عنهما: کَانَ رَجلٌ یَقْرَأُ سورةَ الکَهْفِ، وَعِنْدَه فَرسٌ مَربوطٌ بِشَطَنَیْنِ فَتَغَشَّته سَحَابَةٌ فَجَعَلَت تَدنو، وجعلَ فَرسُه ینْفِر مِنها. فَلَمَّا أَصبح أَتَى النَّبِیَّ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم. فَذَکَرَ له ذلکَ فقال: «تِلکَ السَّکِینَةُ تَنَزَّلتْ للقُرآنِ»متفقٌ علیه، (مردی سوره‌ی کهف می‌خواند، اسب‌هایی نزد وی بودند که با دو ریسمان بسته شده بودند، ابری او را پوشانید و همچنان پایین می‌آمد، اسب‌هایش از آن رمیدند. صبح که شد نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم رفته و قضیه را برایش تعریف کرد. ایشان فرمودند: «آن سکینه بود که به خاطر قرآن فرودآمده بود»). « الشَّطَنُ » با فتحه‌ی شین معجمه و طاء مهمله: ریسمان.

ابن مسعود رضی اللَّه عنه: رسول خدا صلّى الله علیه وسلم می‌فرماید: «منْ قرأَ حرْفاً مِنْ کتاب اللَّهِ فلَهُ حسنَةٌ، والحسنَةُ بِعشرِ أَمثَالِهَا لا أَقول: الم حَرفٌ، وَلکِن: أَلِفٌ حرْفٌ، ولامٌ حرْفٌ، ومِیَمٌ حرْفٌ» روایت ترمذی و گفته: حدیث حسن صحیح است. (هرکس حرفی از کتاب خدای را بخواند او را یک نیکی است، و هر نیکی را ده برابر آن پاداش می رسد، نمی گویم “الم” یک حرف است، بلکه: الف حرفی، لام حرفی و میم یک حرف است).

ابن عباس رضی اللَّه عنهما: پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمودند: «إنَّ الَّذی لَیس فی جَوْفِهِ شَیْءٌ مِنَ القُرآنِ کالبیتِ الخَرِبِ » روایت ترمذی: حدیث حسن صحیح. (کسی که در درونش چیزی از قرآن نباشد، چون خانه ای خرابه است).

عبداللَّه بن عمرو بن عاص رضی اللَّه عنهما: پیامبر صلّى الله علیه وسلم فرمودند: «یُقَالُ لِصاحبِ الْقُرَآنِ: اقْرأْ وَارْتَقِ وَرَتِّلْ کَما کُنْتَ تُرَتِّلُ فی الدُّنْیَا، فَإنَّ منْزِلَتَکَ عِنْد آخِرِ آیةٍ تَقْرَؤُهَا» روایت ابوداود و ترمذی: حدیث حسن صحیح. (به همنشین قرآن می گویند: بخوان و بالا شو و چنان تلاوت نما که در دنیا تلاوت می کردی، چرا که جایگاه تو جایی است که آخرین آیه را خوانده باشی).

نظرات() 

الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی مبعوث الرحمة للعالمین ،نبینا محمد الصادق الامین و علی آله و صحبه اجمعین و التابعین و تابعیهم باحسان الی یوم الدین اما بعد :
رمضان آمد خوش آمد مبارك بادا بر  ما و شما كه ماه قرآن است كه انا انزلناه فی لیلة القدر بهتر من الف شهر و شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن و چه واضح كه شب قدر در رمضان است و ما را قید حیات است و شكر واجب.بر مسلمان چه زیبا ضروری ست كه در این ماه مبارك غنیمت شمرد این صحبت كه(( گل عزیز است و غنیمت شمریدش صحبت كه باغ آید از این راه و از ان خواهد شد.)) و در آن قرائت قرآن را زیاده گرداند.زیرا سودی خاصه دارد وجبرییل بر رسول الله هر رمضان یك مرتبه قرآن عارضه می داشت و در عام آخر مرتین.و سلف صالح  خداوند زیشان راضی باد در رمضان تلاوت قرآن در نماز و غیر آن زیاد می كردند و مالك بن انس چون رمضان می امد قرائت حدیث و مجلس علمی را رها نموده و قرآن را از روی مصحف می خواند. و قتاده رحمه الله همیشه هفته ای یك ختم می كرد و در رمضان هر سه روز و در ده روز آخر هر شب ختمی. و از فضیلت قرائت خواهیم گفت.
و این ماه ماه قرآن است و ماه پاداشهای مضاعف وبر مسلمان است كه از اوقات خویش استفاده برد.و با طاعت ها و عبادتها عمر بگذراند و وقتش را بیهوده ندرد كه گر مُرد باز نخواهد گشت.

نظرات() 

شاید من و شما جز داستان غار حرا و جنگ احد و نامی از پدر و مادر آن حضرت چیزی بیشتر ندانیم ولی ما را بیشتر لازم است تا از زندگانی آن بزرگمرد تاریخ ،منجی عالم بشریت سرور ما حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و سلم ) بدانیم چرا كه او راهبر ما و الگوی ما ست.چگونه ما با رفتار خود فهمانه مان می توانیم مدل باشیم؟ در این پست دو نسخه از سیرت آن گرانقدر نوشته شده توسط استاد بزرگوار امام ابوالحسن علی الندوی برای شما عزیزان برای دانلود قرار دادیم . كه ما نسخه (پی دی اف )را برای دانلود پیشنهاد می كنیم چرا كه ممكن است در نسخه (ورد) آیات قرآنی نا خوانا باشد.

http://s3.picofile.com/file/7408414408/download.jpgدانلود نسخه word با حجم1.33مگابایت                             http://s3.picofile.com/file/7408414408/download.jpgدانلود نسخه  pdf با حجم1.22 مگابایت

نظرات() 

 منت خدای راست عزوجل

قرآن کریم همان کلام پروردگار جهانیان است.خداوند آن را بر فرستاده اش محمد صلی الله علیه و سلم نازل کرد تا خارج کند مردم را از تاریکی ها به سوی نور: (( هو الذی ینزل على عبده آیات بینات لیخرجكم من الظلمات إلى النور )) الحدید : 9 .

و بیان کرده است خداوند در قرآن کریم اخبار گذشتگان و آیندگان و آفرینش آسمانها و زمین و جدا کرده است در آن حلال و حرام  و در آن است اصول آداب و اخلاق و احکام عبادات و معاملات و داستان زندگانی انبیا و نیکان و جزای مومنان و کافران و توصیف جنت جایگاه مومنین و توصیف جهنم جایگاه کافران و قرار داد قرآن را برای بیان همه چیز: (( ونزلنا علیك الكتاب تبیاناً لكل شیء وهدى ورحمة وبشرى للمسلمین )) النحل : 89 .

و در قرآن کریم است بیان نام های خداوند و صفاتش و مخلوقاتش و دعوت به ایمان به الله و فرشتگانش و کتابهایش و پیغام آورانش و روز آخرت: (( آمن الرسول بما أنزل إلیه من ربه والمؤمنون كل آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله لا نفرق بین أحد من رسله وقالوا سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإلیك المصیر )) البقرة : 285

ودر قرآن کریم است دعوت به نگاه کردن و تفکر در نشانه های هستی و آیات قرآنی: (( قل انظروا ماذا فی السماوات والأرض )) یونس : 101 . و او سبحان می فرماید : (( أفلا یتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها )) محمد : 24 .

و در قرآن کریم است بیان حال مردم در روز قیامت و آنچه بعد از مرگ اتفاق می افتد از برانگیخته شدن و پراکنده شدن و نشان داده شدن و حساب و توصیف حوض و پل صراط و میزان و نعمت و عذاب وجمع کردن مردم در آن روز بزرگ: (( الله لا إله إلا هو لیجمعنكم إلى یوم القیامة لا ریب فیه ومن أصدق من الله حدیثاً )) النساء : 87 .

و قران کریم کتاب خداست برای مردم به کفایت : (( إنا أنزلنا علیك الكتاب للناس بالحق فمن اهتدى فلنفسه ومن ضل فإنما یضل علیها وما أنت علیهم بوكیل )) الزمر/41

و قرآن کریم تصدیق گر کتاب های پیش از خود است چون تورات و انجیل و نگه بانی برمسایل اصولی آنها آنگونه که خدای سبحان می فر ماید : (( وأنزلنا إلیك الكتاب بالحق مصدقاً لما بین یدیه من الكتاب ومهیمناً علیه )) المائدة : 48 .

و بعد از نزول قرآن همان کتاب بشری گشت تا روز قیامت و پس آن کسب ایمان به آن نیاورد پس کافر شد و با عذابی در روز قیامت عقوبت شد آنگونه که خدای سبحان می فر ماید: (( والذین كذبوا بآیاتنا یمسهم العذاب بما كانوا یفسقون )) الأنعام/49 .

و برای عظمت قرآن وآنچه در آن است از آیات و معجزات و امثال و عبرت ها در عین فصاحت و زیبایی بیان خداوند در موردش فرمود: (( لو أنزلنا هذا القرآن على جبل لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیة الله وتلك الأمثال نضربها للناس لعلهم یتفكرون )) الحشر : 21

و خداوند تحدی کرده است به انس و جن که به مثل آن بیاورید سوره ای یا آیه ای که هرگز نمی توانید آنگونه که خدای سبحان می فر ماید: (( قل لئن اجتمعت الإنس والجن على أن یأتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهیراً )) الإسراء : 88 .

و آنگونه که قرآن کریم بزرگترین کتاب آسمانی ، تمام ترینش و کامل ترینش و آخرینش است الله رسولش صلی الله علیه و سلم را امر کرد تا به کفایت برای مردم ابلاغ کند : (( یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیك من ربك و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس )) المائدة : 67

و به خاطر اهمیت این کتاب و نیاز امت به آن پروردگار گرامی داشت ما را با نزولش و تکفل حفاظتش پس فرمود: (( إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون )) الحجر : 9 .

نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم

تلاوت قرآن عبادتی مطلوب از هر فرد مسلمان است برای اینکه تلاوت قرآن زیبا شود حتما باید تجوید را رعایت کرد مقصود ازتجوید خواندن به روش صحیحی است که رسول الله (ص) و یاران اومی خوانده اند و خواندن قرآن مجید با رعایت قوانین مخارج و صفات حروف را تجوید می گویند.در سوره مزمل خداوند می فرماید و رتل القرآن ترتیلا یعنی قرآن را با ترتیل بخوان و حضرت علی (رض) معنی ترتیل را بدین صورت بیان کرده است:الترتیل هو تجوید الحروف و معرفة الوقوف

و رسول الله – صلی الله علیه و سلم- می فرماید : الماهر بالقرآن مع سفرة الکرام البررة ماهر در قران همراه با فرشتگان است.و لیس منا من لم یتغن بالقرآن کسی که در خواندن قرآن خوش صدایی نکند از ما نیست.

می خواهم تجوید را یاد بگیرم

نظرات() 
نظرات() 
نظرات() 

نویسندگان

پیج رنک گوگل وب ما :
Pagerank


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :